Aanpak lerarentekort: ‘Lesgeven moet aantrekkelijker worden’

    0
    1961

    Educatieve centra waar kinderen vijf dagen per week, vijftig weken per jaar van 7 tot 7 terecht kunnen voor zorg, (passend) onderwijs, sport, cultuur en kinderopvang. Dat is één van de vernieuwingen waarmee het Zeeuwse onderwijsveld het lerarentekort te lijf wil gaan.

    Bestuurders uit het primair onderwijs in Zeeland spraken vrijdagmorgen in Goes over oplossingen voor het personeelstekort. Lesgeven is leuk, maar in de media worden vooral de negatieve kanten belicht, was een van de pijnpunten die op tafel kwamen. Dat moet anders. Tegelijk moet het vak nóg aantrekkelijker worden gemaakt om leerkrachten te behouden en nieuwe aan trekken. Wat dat laatste betreft, is er nu al veel belangstelling bij zij-instromers: ,,Vorig jaar hadden we er bij de Pabo zes, nu zijn er al veertig. Bijvoorbeeld van personeel dat weg moest bij de Rabobank. Daar hebben we al verschillende belangstellenden van gehad die eigenlijk altijd al graag het onderwijs in hadden gewild”, zegt Pim van Kampen, voorzitter CPOZ (Coöperatie Primair Onderwijs Zeeland ). Het is de bedoeling dat potentiële belangstellenden actiever geworven worden, waarvoor ook sociale media ingezet worden.

    Concreter

    Van de educatieve centra krijgt elke Zeeuwse regio er straks idealiter een, aldus Van Kampen. Nu is het nog een droombeeld: ,,Maar volgende week vrijdag al gaan we bij elkaar zitten om dat concreter te maken.”

    Over internationale scholen in Terneuzen en op Walcheren, voor werknemers van bedrijven als Dow, wordt nu al gebrainstormd met bedrijven. Van Kampen: ,,Daarmee lossen we het personeelstekort niet direct op, maar het maakt het wel aantrekkelijker om in Zeeland voor het onderwijs te kiezen.”

    Techniek

    Een ander idee is samenwerking met het voortgezet onderwijs, mbo, hbo en University College Roosevelt om al op de basisschool ‘zaadjes te planten’ voor interesse in techniek en ict. Dat zou dan kunnen op innovatieve plekken in Zierikzee, Terneuzen, Goes en Middelburg/Vlissingen. ,,Er zijn bij allerlei instanties financiële mogelijkheden. Die gaan we benutten.”

    Gewoon lekker les geven, dat moet weer het belangrijkste worden, zegt Van Kampen. Om dat te bereiken, moet de begeleiding en ondersteuning van (beginnende) leerkrachten versterkt worden. De regeldruk moet juist minder: ,,Geef alle leerkrachten vertrouwen, niet alles hoeft verantwoord te worden.”

    Wat in elk geval tot het verleden moet gaan behoren, is de uitzendbureau-leerkracht. Van Kampen: ,,Die is duur en slokt een groot deel van het budget op, dat beter aan onderwijsvernieuwing kan worden besteed.”