Het geheim van een klaslokaal, waarin álle leerlingen zich prettig voelen

0
2822

Een klaslokaal waarin elke leerling zich ongeremd kan ontwikkelen. Een wens die bij veel docenten hoog op het verlanglijstje staat. Een sprookje, of meer binnen bereik dan je denkt? Om te bepalen hoe je als school binnen één leeromgeving rekening kunt houden met de verschillende omgevingsbehoeften van leerlingen, moet duidelijk zijn hoe die behoeften eruit zien. Vervolgens moeten ontwerpers bij de bouw of herinrichting van scholen aan die behoeften voldoen. In deze blog kijken we of dat lukt.

Personaliseren van onderwijs

Een leerling die snel overprikkeld is, wil een prikkelarme omgeving. Daartegenover staat de leerling die meer stimulans nodig heeft om zich te ontwikkelen. Om te kunnen voldoen aan deze verschillende behoeften van leerlingen, biedt de technologie in eerste instantie uitkomst. De technologische ontwikkelingen maken het mogelijk het onderwijs te personaliseren. Denk daarbij aan blended learning met inzet van ICT. Een vorm van leren die ondersteund wordt door elk mobiel apparaat en die persoonlijk leren mogelijk maakt.

Afwisselende activiteiten

Is een virtueel klaslokaal dan de oplossing? Blended learning creëert inderdaad een maakbare, digitale omgeving. Maar een leerling bevindt zich binnen school ook in de fysieke ruimte. In het huidige klaslokaal heeft de leerling te maken met afwisselende activiteiten, zoals het luisteren naar instructies, samenwerken, alleen werken en werken met de computer (ook als onderdeel van blended learning). Om alle leerlingen, zowel introverte als extraverte en zowel ‘gewone’ leerlingen als leerlingen met gedragsproblemen, zo plezierig mogelijk in het klaslokaal aan deze activiteiten te laten deelnemen, kan een architect hulp bieden.

De architect aan zet

Architectuur beïnvloedt het gedrag, het gemoed en de gezondheid van mensen in de organisatie. Een architect ontwerpt dus niet alleen het schoolgebouw, maar ook de organisatie. Dit staat in het onderzoeksrapport ‘De weg naar een passende leeromgeving’ van Marianne Kars uit 2014. In dit onderzoeksrapport laat Kars een architect aan het woord, die een aantal adviezen geeft over het ontwerpen van een passende leeromgeving.

Een greep uit de adviezen van een architect (vooral gericht op het primair onderwijs):
– Leerlingen maken tijdens hun schooltijd een ontwikkeling door. Maak deze ontwikkeling zichtbaar binnen het gebouw door de hogere klassen op de eerste verdieping te zetten.
– Creëer werkruimtes waar leerlingen van verschillende groepen of klassen bij elkaar kunnen komen om samen te werken, zo wordt de school meer een geheel.
– Wissel onvoorspelbaarheid en voorspelbaarheid af binnen een lokaal.
– Denk aan het begrip ‘brede school’, dat betekent dat een school meer functies krijgt dan een onderwijsgebouw. Maak in de school/het lokaal daarom gebruik van huiskamerelementen.
– Zorg voor meerdere plekken om te leren. Zo kan een leerling zelf beslissen wat hij of zij wil doen en waar.
– Houd rekening met kleur! Kinderen kunnen heel kleurgevoelig zijn. Dat geldt ook voor materialen. De meeste leerlingen houden van hout.
– Laat leerlingen zelf invloed uitoefenen op de ruimte. Wat voelt voor hen bijvoorbeeld bekend van thuis?

Conclusie

Hét klaslokaal dat voldoet aan de verwachtingen en behoeften van alle leerlingen is nog in de maak. Maar er is zeker oog voor. In elk geval verandert het schoolgebouw nu al van een one-size-fits-all model naar een persoonlijke omgeving die leerlingen op verschillende vlakken motiveert. Het platform MijnSchoolIsUniek.nl wil nu van jou graag weten wat de leuke plekjes van jouw school zijn. Maak een SCHOOL-ID aan en vergelijk deze leuke plekjes met de fijnste plekken van andere scholen!