Zilveren Weken 2019

    780

    De Zilveren Weken zijn een goed moment om weer even stil te staan bij de sfeer in de klas. De kerstvakantie en de eerste weken daarna is een periode van hervorming. De jaarwisseling en het feit dat leerlingen elkaar twee weken niet zien hebben invloed op de dynamiek in de groep.

    Vertrouwen

    Vertrouwen in elkaar is de basis voor een goede sfeer in de groep. Tijdens de Week Tegen Pesten 2018 stond de vertrouwensband tussen leraar en leerling centraal. Met het thema ‘Laat je zien’ nodigden we de leraar uit om het goede voorbeeld te geven: investeer in de vertrouwensband met je leerlingen en vergroot daarmee de kans dat ze naar je toe komen als er iets speelt.

    Het klinkt allemaal vrij simpel, maar het is niet altijd eenvoudig. We vroegen daarom Wouter Siebers (leerkracht, teamleider en gedragsspecialist in het primair onderwijs) en Lucy Reijnen (docent op een vmbo school en ontwikkelaar van pestpreventie materiaal) om informatie en tips te geven voor de Zilveren Weken.

    Groepsdynamiek

    De vier fases van de groepsdynamiek die in de Gouden Weken gedurende een week of zes worden doorlopen, komen na de kerstvakantie in korte tijd weer voorbij. In de Zilveren Weken bevinden we ons in de fase van performing, legt Siebers uit. “Zie het als een pas op de plaats. Welk gedrag zie je bij de leerlingen na de vakantie? Kijk hoe je daar op in kunt spelen.”

    Doe het samen

    Lucy Reijnen stelt voor het thema van de Week Tegen Pesten op te poetsen in de Zilveren Weken. “Hoe mooi zou het zijn als je je binnen het team kunt ‘laten zien’”, zegt ze. Je kwetsbaar op te stellen en te praten over je moeilijk vind. Juist dat zorgt volgens haar voor nadere professionalisering en visievorming en het het terugdringen van sociale onveiligheid.

    Aan de slag

    Naast de tips uit het filmpje van Wouter Siebers hebben we twee oefeningen geselecteerd voor de Zilveren Weken. Ze komen uit het doeboek van de Week Tegen Pesten 2018, zijn gratis te downloaden en direct te gebruiken. Een oefening is om te doen met de klas. De andere oefening is een zelfreflectie oefening.