Zicht krijgen op de ICT-bekwaamheid en ontwikkelbehoefte van leraren?

    0
    322

    Hoe bekwaam voelen (aankomende) leraren zich bij de inzet van technologie? En op welke ICT-thema’s willen zij zich ontwikkelen? De Monitor ICT-bekwaamheid leraren PO beantwoordt deze vragen. Wil je weten hoe jouw team(s) ervoor staan en wat hun ontwikkelbehoefte is? Wijs je scholen op deze monitor en doe mee. 

    ICT-bekwaamheid en digitale geletterdheid 

    Technologie beïnvloedt het vak van de leraar. Denk aan het werken met digiborden, online leermiddelen of de inzet van Virtual Reality. Maar niet alleen de manier waarop leraren lesgeven verandert, ook de kerndoelen bewegen mee. Dit najaar buigt de tweede kamer zich over het voorstel van curriculum.nu. In dit voorstel zijn voor het eerst kerndoelen voor digitale geletterdheid geformuleerd.

    Monitor ICT-bekwaamheid leraren PO

    De PO-Raad vindt het belangrijk dat leraren op een goede manier ondersteund worden bij de snelle invloed van ICT op het onderwijs. Om de behoeften van leraren op dit vlak in kaart te brengen, doen de PO-Raad en Kennisnet onderzoek naar de ICT-bekwaamheid en ontwikkelbehoefte van leraren. 

    Resultaten per leraar, per school en landelijk beeld

    • Iedere leraar die de monitor invult ziet zijn persoonlijke ontwikkelbehoefte;
    • Bij zes of meer respondenten per school is het mogelijk een schoolprofiel te ontvangen. Zo weet je als school hoe je team ervoor staat en waar het team zelf aan wil werken. Een rapport over meerdere scholen binnen een bestuur is ook mogelijk;
    • De PO-Raad brengt in januari 2020 samen met Kennisnet een landelijk beeld uit op basis van de resultaten uit de monitor. Dit zorgt voor een helder vertrekpunt voor ondersteuning van de sector. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van ondersteunings- en opleidingsaanbod voor huidige en aankomende leraren. 

    Meedoen?

    Het is mogelijk om mee te doen als school, schoolbestuur, pabo of individuele leraar. 
    Meer informatie en aanmelden.