Wéér een staking, maar ouders blijven leraren steunen

    0
    510

    Ouders moeten volgende week voor de zoveelste keer een oplossing vinden voor hun kinderen, want er is wéér een grote lerarenstaking aangekondigd. Toch keren de ouders de leraren nog niet de rug toe, blijkt uit een peiling van DVJ Insights in opdracht van RTL Nieuws.

    Donderdag en vrijdag (30 en 31 januari) is het weer zover: twee dagen lang staken de leraren voor meer geld in het basis- en speciaal onderwijs. Na tien verschillende landelijke en regionale acties en een flinke financiële toezegging door het kabinet zou je misschien verwachten dat veel ouders het wel mooi vinden met de lerarenstakingen.

    600 ouders

    Maar in de representatieve peiling onder ruim 600 ouders van basisschoolleerlingen geeft 53 procent van de ouders aan de leraren én de staking te steunen. Nog eens 34 procent zegt achter de leerkrachten te staan, maar is het niet eens met de aankomende staking. Slechts een minderheid van 13 procent is het oneens met de docenten en vindt de staking maar onzin.

    Voor een deel van de ouders is de maat nog lang niet vol, want 28 procent van de ouders geeft aan dat wat hen betreft leraren zoveel dagen mogen staken als nodig. Daar staat tegenover dat 33 procent van de ouders van mening is dat leraren geen enkele extra dag meer zou moeten mogen staken. De overige 39 procent geeft tussen de één en vijf dagen aan als maximum.

    Nauwelijks invloed

    Dit blijken maar kleine verschuivingen te zijn ten opzichte van een peiling die RTL Nieuws liet uitvoeren in 2018. Toen scheelden de uitkomsten een paar procent per onderwerp, terwijl er sindsdien nog drie regionale stakingen zijn geweest en twee landelijke.

    Toch lijkt dat de meningen over de stakingen niet te veel te hebben beïnvloed.

    Belangrijkste uitkomsten peiling januari 2020

    • 53 procent is het eens met de leraren en steunt de staking.
    • 34 procent is het eens met de leraren, maar steunt de staking niet.
    • 13 procent is het niet eens met de leraren en vindt de stakingen onzin.
    • 28 procent geeft aan dat de leraren zoveel als nodig mogen staken
    • 33 procent geeft aan dat de leraren niet meer zouden moeten staken.
    • 28 procent heeft sinds de vorige stakingen meer sympathie, 34 procent minder sympathie. Bij 39 procent is de sympathie gelijk gebleven.
    • Precies de helft van de ouders geeft aan de kinderen zelf op te vangen, door vrij te nemen op donderdag en/of vrijdag.

    Belangrijkste uitkomsten peiling maart 2018

    • 52 procent was het toen eens met de leraren en steunde de staking.
    • 39 procent was het eens met de leraren, maar steunde de staking niet.
    • 9 procent was het niet eens met de leraren en vond de stakingen onzin.
    • 25 procent gaf aan dat de leraren zoveel als nodig mogen staken.
    • 30 procent gaf aan dat de leraren niet meer zouden moeten staken.
    • Bij eenderde was de sympathie sinds de laatste staking toegenomen, bij eenderde afgenomen en bij nog eensderde gelijk gebleven.

    De politiek heeft in de tussentijd extra toezeggingen gedaan, waardoor volgens het ministerie van OCW deze kabinetsperiode 895 miljoen euro wordt uitgegeven aan basisonderwijs. Dat is deels voor het terugdringen van het lerarentekort en deels voor een verlaging van de werkdruk en het verhogen van de salarissen.

    Niet voor de lol

    Volgens de Algemene Onderwijsbond (AOb), die de staking heeft uitgeroepen, is het nog steeds nodig om acties te voeren. “Leraren staken niet voor de lol”, zegt voorzitter Eugenie Stolk tegen RTL Nieuws. “Wij zien ook dat er geïnvesteerd wordt in onderwijs, maar tegelijk zien we dat het onvoldoende is. Het klinkt alsof we steeds meer willen, maar we willen gewoon goed onderwijs.”

    Ook zegt Stolk blij te zijn dat uit de peiling van RTL Nieuws blijkt dat veel ouders de leraren nog steeds steunen. “We snappen ook dat ouders balen dat ze iets moeten regelen voor hun kind. Maar we zien ook ouders die nog méér balen dat hun kind naar huis wordt gestuurd omdat er geen leraar is. Daar doen we dit voor.”

    Het doel is voor Stolk duidelijk: een flinke financiële toezegging om het lerarentekort in het basisonderwijs tegen te gaan. Dit gaat onder andere om structureel 560 miljoen euro om de loonkloof met het voortgezet onderwijs te dichten, en structureel 675 miljoen om het aantal lesuren te verminderen.

    Volgens Stolk kun je het niet doen met eenmalige toezeggingen, maar is er een ‘integraal langetermijnplan’ nodig om te zorgen voor goed onderwijs. “Wij denken dat we geen onredelijke eisen hebben”, zegt ze. “Als die ingewilligd worden, gaan we met zijn allen de schouders eronder zetten om met een goed plan te komen.”

    Het onderzoek

    RTL Nieuws heeft door DVJ Insights een onderzoek laten uitvoeren onder 611 van hun panelleden. Hierbij is een representatieve steekproef gedaan onder ouders van kinderen in het basisonderwijs.