Tips: De lastige klas

    0
    2568

    Iedere school heeft ieder jaar wel een lastige klas. Voor een docent is het vaak niet makkelijk om dit te erkennen en te bekennen aan de schoolleiding. Niet in de laatste plaats omdat de schoolleiding het probleem waarschijnlijk toch weer bij de docent terug legt.

    Daarom gebeurt er vaak pas iets als de situatie al uit de hand is gelopen, met geschorste leerlingen, klagende ouders en zieke docenten als gevolg.

    Wat kun je doen?

    1. Uithuilen en opnieuw beginnen

    De eerste stap is om de tijd weer op 0 te zetten. De mentor bespreekt met de klas dat het schooljaar als het ware opnieuw begint, alsof er niets gebeurd is. De docenten komen niet meer terug op alle vervelende dingen die gebeurd zijn. Een schone lei voor iedereen.

    2. De beste lessen voor de leukste klas

    Het is belangrijk dat de docent leuke dingen beleeft met de lastige klas. Dat er positieve ervaringen zijn. Trek je even niets aan van voorgeschreven of geplande lesprogramma’s en haal de lessen naar voren die succes opleveren. De lessen die leuk en afwisselend zijn. Doe ook spelletjes en ga met de klas op excursie.

    3. Beloon, maar leg ook sancties op

    Stel een beloning in het vooruitzicht als het een overzienbare periode (4 tot 6 weken) goed gaat. Laat de leerlingen bij succes bepalen hoe een dag ingevuld wordt, onder voorwaarde dat iedereen het er mee eens is en er iets geleerd wordt. Maar bepaal ook straf voor degene die zich (herhaaldelijk) niet aan de afspraken houdt. Benoem het als een lesuur zonder problemen verloopt. Geef de klas complimenten.

    4. Organiseer succes

    Meestal heeft een lastige klas leerachterstand. Die lopen de leerlingen niet zomaar in. Begin met toetsing van leerstof, waarmee ze wel goede cijfers halen. Neem deze als uitgangspunt voor het komende rapport. Leg de lat daarna hoger: we gaan hard met elkaar werken om dit niveau vast te houden. Deze aanpak doorbreekt de negatieve spiraal en maakt het weer leuk om te presteren.

    5. Schatjes en ratjes

    Een lastige klas bestaat niet uit alleen maar lastige leerlingen. Meestal is het een kleine groep lastpakken die de sfeer bepaalt en de meeste (negatieve) aandacht krijgt van de docenten. Probeer dit om te draaien. Geef juist extra aandacht aan de leerlingen die positief gedrag laten zien. Sluit met storende leerlingen een contract af, waarin je wenselijk gedrag en prestaties benoemt. Als de storende leerlingen zich beter gedragen, beloon je ze. Maar bij tegenwerking volgen sancties.

    6. Geen klas sterker dan een team

    Het succes van de aanpak valt of staat met onderlinge afspraken en steun van het docententeam dat lesgeeft aan de klas. Als leerlingen merken dat docenten consequent één lijn trekken en de klas unaniem positief benaderen, dan heeft dat snel effect: de klas zal onmiddellijk positief reageren op de aandacht en de inzet van de docenten. Geen klas is sterker dan een team van docenten.