Scholieren zoeken steeds vaker hulp bij populaire YouTube-docenten

0
273

Filmpjes kijken op YouTube. Want daar vind je altijd wel een docent die het je snel én duidelijk uitlegt.

Math with Menno, Juf Aminozuur, JORTgeschiedenis en Meneer Wietsma: scholieren weten ondertussen dat ze daar moeten zijn voor de antwoorden op hun last-minute vragen. Steeds vaker zoeken ze hulp bij deze en andere populaire YouTube-docenten. In toetsweken en vooral nu, in de examenperiode, schieten de kijkcijfers van hun uitlegfilmpjes flink omhoog.

Docenten zijn de afgelopen jaren begonnen met uitlegvideo’s op YouTube om zo de boel om te draaien: uitleg thuis, huiswerk in de klas. Inmiddels zien deze docenten dat leerlingen hun video’s vooral kijken vlak voor een toetsperiode of een examen.

De video’s worden uiteindelijk dus niet per se ingezet als vervanging van de uitleg in de klas, eerder als toevoeging of als laatste check voor je een toets maakt.

Keurmerk voor inhoudelijke kwaliteit

Iliass El Hadioui, als onderwijssocioloog verbonden aan de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit, vindt het goed dat leerlingen zelf kunnen bepalen of en wanneer ze naar de uitlegfilmpjes kijken. Wel vraagt hij zich af wie uiteindelijk, als nog meer docenten uitlegvideo’s op YouTube zetten, gaat over de inhoudelijke kwaliteit daarvan. “De onderwijsinspectie heeft de verantwoordelijkheid om op scholen op de kwaliteit te letten. Maar wie gaat bepalen of een uitlegfilmpje op YouTube oké is? Dat doet nu niemand: een ‘keurmerk’ is er niet.”

Lees meer bij de NOS