Nationale verbondenheid & burgerschapsvorming

    0
    111

    Scholen zijn bij uitstek plaatsen om een gevoel van nationale verbondenheid te bevorderen. In deze studie onderzochten we daarom hoe verschillende klasfactoren bijdragen aan een gevoel van verbondenheid met Nederland onder basisschoolleerlingen.

    Wanneer voelen leerlingen zich verbonden met Nederland? Wat is de rol van diversiteit in de klas, de diversiteitsnormen van leerlingen, en multiculturele leerkrachtnormen op nationale verbondenheid?

    Jongeren met een etnische minderheidsachtergrond voelen zich minder thuis in het land waar ze wonen dan jongeren met een etnische meerderheidsachtergrond. Dit is problematisch, want dit kan ten koste gaan van hun psychologisch welbevinden of hun schoolprestaties . Scholen zijn bij uitstek plaatsen om een gevoel van nationale verbondenheid te bevorderen; burgerschapsvorming.

    Wat is een gevoel van nationale verbondenheid?

    Nationale verbondenheid verwijst naar de emotionele verbondenheid van mensen met het land waarin men woont. Mensen die dit ervaren voelen zich thuis in en verbonden met het land en hun landgenoten. Nationale verbondenheid is een belangrijk aspect van burgerschap. Dit maakt dat scholen relevante contexten zijn om het gevoel van nationale verbondenheid te bevorderden, want iedere school in Nederland (en de Europese Unie) heeft de taak om burgerschapsonderwijs te geven

    Het onderzoek verscheen in The Journal of Youth and Adolescence. K+Lees hier de gehele samenvatting en de klasfactoren die bijdragen aan een gevoel van nationale verbondenheid.

    Oproep: doe mee met onderzoek

    Wat doen bassischoolleerkrachten en leerlingen om een veilige groep te krijgen? Een groep waar iedereen zich geaccepteerd voelt ongeacht de verschillen in cultuur, religie of achtergrond?

    De Universiteit Utrecht voert in schooljaar 2021-2022 een onderzoek uit naar verschillende burgerschapsthema’s zoals sociale verbondenheid, sociale competenties, onderlinge relaties, omgaan met conflict en omgaan met (culturele) verschillen, in de groepen 6, 7, en 8.
    Doe jij mee? Dan ben je ook als eerste op de hoogte van de uitkomsten!

    Lees meer