Monitor hybride onderwijs: hogere motivatie leerlingen bij actieve online les

0
225

In de periode van thuisonderwijs hebben docenten, schoolleiders en leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo) en ouders de opbrengsten van hybride onderwijs verschillend ervaren. Dit blijkt uit de Monitor hybride onderwijs in het vo. Één van de conclusies uit het onderzoek: hoe de opbrengsten worden ervaren, hangt onder andere af van de mate van activiteit in de online les, de ondersteuning van ouders en de zelfstandigheid van de leerling. De helft van de bevraagde leerlingen wil liever bepaalde zelfstandige taken thuis blijven doen. Ook als de scholen weer volledig opengaan.

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat docenten in de periode medio maart tot de zomervakantie van 2020 vooral hebben ingezet op het presenteren van de leerstof, uitleg geven en leerlingen laten oefenen.

Huidige en toekomstige uitvoering van het onderwijs volgens docenten

Uit het onderzoek blijkt dat docenten het minst hebben gewerkt met activerend en samenwerkend leren, waarbij ze bijvoorbeeld leerlingen laten samenwerken, elkaar feedback laten geven of leerlingen zelf leerinhoud laten kiezen die past bij de leerdoelen. Wat hierbij wel opvalt is dat de docenten verwachten dat ze in de toekomst juist meer activerend en samenwerkend leren gaan inzetten.
Bron: Kennisnet