Minder productiviteit leidt tot slechter onderwijs

    0
    651

    In het onderwijs gaat productiviteitsdaling gepaard met een verslechtering van kwaliteit. Dat meldt IPSE Studies op basis van een onderzoek naar veranderingen in de productiviteit in verschillende overheidssectoren.

    Uit de studie blijkt dat de effecten van hervormingen in de publieke sector in de periode van 1980 tot nu over het algemeen teleurstellend zijn. ‘In plaats van een productiviteitsverbetering laten veel sectoren een -verslechtering zien’, meldt IPSE Studies.

    Als wordt gekeken naar het funderend onderwijs, dan laat het voortgezet onderwijs een productiviteitsdaling zien van 0,9 procent. In het primair onderwijs is die daling groter: 1,1 procent. Alleen het mbo (daling 1,3 procent) en de rechterlijke macht (daling -2,1 procent) doen het nog slechter.

    Overcapaciteit en minder innovatie

    De daling van de productiviteit in het onderwijs hangt voor een deel samen met krimp. Daardoor kan overcapaciteit in huisvesting en personeel ontstaan. Ook is het mogelijk dat door krimp het innoverend vermogen afneemt.

    Uit het onderzoek blijkt verder dat de keuze voor een ander bekostigingssysteem over het algemeen nauwelijks positieve productiviteitseffecten oplevert. Prestatiebekostiging kan op zich wel positief werken, mits gekoppeld aan duidelijke prestaties. Schaalvergroting kan positief zijn, maar niet als die ver wordt doorgevoerd.

    Lees meer…