Lerarentekort: ‘Zij-instromers zijn druppels op gloeiende plaat’

    0
    463

    Het basisonderwijs probeert er alles aan te doen om het lerarentekort aan te pakken. Maar het tekort in Limburg zal naar verwachting toenemen tot 251 fte in 2024.

    Vanaf maandag beginnen leerlingen en leraren weer aan het nieuwe schooljaar. “De meeste vacatures zijn ingevuld. Maar als iemand uitvalt wegens ziekte of zwangerschapsverlof, dan hebben we een probleem”, zegt Anouk Husson van Stichting Kom Leren. Deze stichting heeft twintig scholen in de regio Maastricht-Heuvelland.

    Lerarentekort
    Mocht er wegens ziekte of zwangerschapsverlof toch een leraar uitvallen, dan moeten de scholen creatief op zoek gaan naar vervanging. “Het is inderdaad spannend om zo het schooljaar in te gaan. We hopen dat er geen leraren uit gaan vallen. Het afgelopen jaar hadden we nog een aantal ‘reserves’ waar we op terug konden vallen. Nu is het zo dat alle leerkrachten die beschikbaar zijn voor de klas staan”, zegt Anouk Husson.

    Druppel op een gloeiende plaat
    Om het lerarentekort tegen te gaan wordt het onderwijs landelijk via campagnes gepromoot op middelbare scholen. Niet alleen bij de studenten van de toekomst wordt er druk gelobbyd. Ook de mensen die een carrièreswitch willen maken. “We zijn intensief aan de slag gegaan om een nieuw traject voor zij-instromers te creëren. Dat betekent dat mensen die geïnteresseerd zijn om als leerkracht in het basisonderwijs aan de slag te gaan een betaalde studie krijgen. Na een strenge selectie komt een zij-instromer bij een bestuur in dienst om ervaring op te doen. Het is dan de bedoeling dat zo’n zij-instromer binnen twee jaar zijn of haar PABO-diploma haalt. Maar het is en blijft een druppel op een gloeiende plaat wat betreft het lerarentekort”, zegt Husson. “In de regio zijn nu zo’n twintig zij-instromers actief.”

    Zij-instromer
    Op OBS de Perroen in Maastricht is momenteel een zij-instromer actief. Lysan Wolf heeft het eerste leerjaar van haar opleiding afgerond en gaat nu haar tweede studiejaar tegemoet. De afgelopen dertien jaar was de Maastrichtse actief als productontwerper. Na al die jaren vond ze dat het tijd werd om iets anders te doen. “Ik ben toen naar een loopbaancoach gegaan en daar kwamen we tot de conclusie dat het onderwijs geschikt voor mij is. Toen heb ik me ingeschreven voor het zij-instroomtraject.”

    Slecht imago
    Het imago van het werken in het onderwijs heeft de laatste jaren een flinke deuk opgelopen. De leraren zouden te veel bezig moeten zijn met het papierwerk, de werkdruk is te hoog, er worden lage salarissen betaald en de arbeids-rust-verhouding is slecht. Ondanks al deze verhalen besloot Wolf om toch de opleiding tot leerkracht in het basisonderwijs te gaan volgen. “Het heeft me niet afgeschrikt en ik heb die werkdruk het afgelopen schooljaar ook nog niet ervaren. Het is misschien een beetje naïef maar met mijn opleiding en werkervaring denk ik dat ik daar wel mee om kan gaan. En als dat niet zo is dan weet ik ook gelijk wat er aan de hand is binnen het basisonderwijs. Dan kan ik er pas echt over meepraten.”