Is een driejarige brugklas de manier voor kansengelijkheid in het onderwijs?

0
1

Via een driejarige brugklas wil de Onderwijsraad kansengelijkheid in het onderwijs vergroten. Maar werkt dat wel zo? “Een toekomstige hoogleraar drie jaar in de brugklas laten zitten bij een toekomstige caissière lijkt mij niet de beste oplossing”.

Nederlandse kinderen worden nu in groep acht van de basisschool al geselecteerd voor het vwo, de havo of het vmbo. Veel te vroeg, vindt de Onderwijsraad. Door leerlingen langer bij elkaar te laten zitten, krijgen bijvoorbeeld laatbloeiers en kinderen van laagopgeleide ouders een betere kans. Zo’n brede brugklas zou voor meer kansengelijkheid in het onderwijs zorgen. Maar lang niet alle scholen en ouders zijn enthousiast. Kansengelijkheid in het onderwijs blijkt een taai onderwerp te zijn. Hoe komt dat? En is de driejarige brugklas een goed idee?

“School draait in eerste instantie om onderwijs, niet om het bewerkstelligen van gelijke kansen”, zegt Frank Ankersmit, emeritus-hoogleraar intellectuele geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. “We klagen nu over de kansenongelijkheid, maar het belang daarvan moeten we wel afwegen tegen andere zaken die nu missen in het Nederlandse onderwijs. Zo blijkt dat kinderen steeds slechter zijn in spellen en dat het analfabetisme in ons land toeneemt. Dat lijkt me een stuk zorgwekkender.”
Lees verder in Trouw