De waarde van het leren programmeren

    0
    1648

    Kinderen zouden moeten leren programmeren. Dat vinden steeds meer onderwijskundigen. Ouders zien daar misschien nog niet het nut van in; zij zijn opgevoed met de gedachte dat alleen rekenen, taal en lezen en schrijven belangrijk is. Dat terwijl programmeren juist zo belangrijk is. Waarom zou ieder kind moeten leren programmeren?

    Alles werkt met code

    Je staat er eigenlijk niet zo bij stil, maar alles werkt met programmeercode. Facebook alleen werkt al met meer dan 60 miljoen regels code. En het systeem om in te checken met de OV-chipkaart is ook door een programmeur bedacht. En wat te denken van WhatsApp, wie houdt dat draaiende?

    Technologie wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Daarom is het van belang dat kinderen al vroeg leren hoe het werkt en bovendien zelf leren om mooie dingen te maken.

    Het kind krijgt direct feedback

    Programmeren is best ingewikkeld. Een simpel programmaatje vereist al heel wat kennis en kunde. Daardoor zal het kind regelmatig falen in het schrijven van code. Dit is directe feedback: het kind ziet direct of iets werkt of niet. Dat levert een belangrijke levensles op. Kinderen leren hierdoor namelijk dat je eerst zult moeten falen, voordat je iets bereikt.

    Door fouten te maken kom je steeds een stapje verder. Hoewel het in het begin misschien hopeloos voelt, leren leerlingen op den duur steeds beter omgaan met het leerproces. Op een gegeven moment krijgen kinderen door hoe bepaalde programmeercode werkt. Vanaf dan wordt het juist erg leuk: het kind ziet direct dat iets wat hij of zij heeft bedacht, echt werkt.

    Problemen oplossen

    Programmeren daagt uit. Vergelijk het met het oplossen van een ingewikkelde puzzel. Je kind is vooral bezig met het uitpluizen van ingewikkelde problemen. Daarbij moet hij of zij probleemoplossend te werk gaan. Dit is een vaardigheid die iedere leerling zou moeten beheersen.

    Kinderen leren gerichter te denken en leren om beter na te denken over structurele problemen. Ook in de tijden van opkomende kunstmatige intelligentie zullen nieuwe problemen ontstaan, die opgelost moeten worden. Daar hebben we de programmeurs hard voor nodig.

    Grotere kansen op een baan

    De wereld staat te springen op programmeurs die al vroeg zijn begonnen en hun vak bestaan. In grote lijnen zijn veel programmeertalen hetzelfde opgezet. Daarom is het belangrijk dat kinderen de basis alvast leren begrijpen. Er is een grote vraag naar mensen die meerdere programmeertalen beheersen.

    Op dit moment is in de IT het probleem dat maar weinig studenten meerdere programmeertalen willen leren. Door al vanaf de basisschool te beginnen met programmeren, ontdekken kinderen al jong wat ze kunnen en willen. Het bijkomende voordeel is dat de programmeurs van de toekomst worden opgeleid.

    Het maakonderwijs

    Het is leuk om te leren programmeren. Kinderen leren om creatief bezig te zijn en zelf programma’s te maken. Creativiteit wordt omgezet in een product. Daarom labelen we programmeren vaak als ‘maakonderwijs’. Door te programmeren wordt je kind uitgedaagd na te denken over bepaalde processen. Hoe kunnen we het leven nog een stukje makkelijker maken en wat is daarvoor nodig?

    Alvast zelf aan de slag met Javascript

    Wie alvast eens met zijn zoon of dochter wil kijken of programmeren iets voor het kind is, zou eens kunnen kijken bij op de programmeren pagina van Squla. Deze website biedt de BitsBox X Squla aan. Dit is een methode om te leren programmeren in JavaScript. De methode is geschikt voor kinderen van 7 tot en met 14 jaar.

    Iedere maand ontvangt een kind 10 ontworpen kaarten met een nieuw concept. Deze code wordt overgeschreven in een digitale omgeving van Squla. Kinderen leren door het overschrijven wat de code precies doet. Ze worden uitgedaagd om de code verder uit te werken en ontdekken op die manier hoe ze een eigen app kunnen maken. Met voortgangsstickers kunnen ze bijhouden welke apps ze hebben afgemaakt.