‘De sfeer kun je niet proeven en de geur niet ruiken’: een middelbare school kiezen in coronatijd is niet makkelijk

    0
    200

    Vloggende scholieren en digitale talkshows: middelbare scholen halen alles uit de kast om zichzelf online te presenteren, nu er door corona geen open dagen zijn. Vanachter de laptop kiest groepachtleerling Xiao Song zijn middelbare school.

    “Ik wil graag vragen hoe de sfeer op school is”, vertelt Xiao Song uit Veenendaal. IJverig schrijft hij nog een paar andere vragen op zijn notitieblokje. “Daarna schrijf ik er de antwoorden bij, zodat ik kan onthouden wat ze zeggen.”

    Lastig kiezen

    Xiao Song heeft een voorlopig advies gekregen voor vwo/gymnasium en twijfelt tussen drie scholen. Hij vindt het lastig dat hij niet naar een ‘gewone’ open dag kan, maar probeert zo goed mogelijk uit te zoeken welke middelbare school bij hem past.

    “Je kunt niet de sfeer van de school proeven en de geur van de school niet ruiken. Je weet niet hoe het is in de lokalen. Hoe de sfeer is met de leraren of hoe ze eruitzien. Je ziet nu alleen één ding online. Dat vind ik wel lastig.”

    Gesprek met de docent

    De ouders van Xiao Song proberen hem zo goed mogelijk te helpen. “Ik vind het heel lastig. Het is natuurlijk zijn keuze, maar ik wil als ouder ook kijken op school. Om bijvoorbeeld een gesprekje met een docent voeren. Online is dat anders. Dan willen er heel veel mensen wat aan zo’n docent vragen en hebben we maar een uur. Je krijgt vooral veel algemene informatie”, zegt moeder Nicole.

    “Hij is wel eens naar een proefmiddag geweest met de klas, toen het nog kon. Als ouder kan je dan alleen maar meegeven waar hij op kan letten. Vanwege de lockdown vind ik het ook belangrijker hoe de school omgaat met online lesgeven.”

    175.000 leerlingen kiezen online

    Samen met Xiao Song zijn er in Nederland nog 175.000 leerlingen uit groep acht die voor maart een middelbare school moeten kiezen. Sommige van hen hebben vorig jaar al een school bezocht of konden in oktober en november van dit jaar nog een proefles volgen. Daarna zijn veel open dagen verplaatst naar een online variant.

    Hoe maak je dan een goede keuze? “Ik ben vorig jaar niet naar een open dag geweest toen het nog wel mocht, dus ik vraag aan vrienden uit mijn klas die dezelfde hobby’s hebben wat zij ervan vonden. Je moet wel proberen om erachter te komen hoe iets is. Ik vind het belangrijk dat een school niet te groot is en het moet er ook mooi uit zien”, zegt Xiao Song.

    Ook wennen voor docenten

    Ook voor docenten is het wennen om hun leerlingen aan de hand te nemen bij het kiezen van een goede school. Sanne Bogerd is docent van groep acht, op basisschool Meester Vos in Hagestein. Dagelijks geeft ze online les van 9.00 tot 14.00 uur. Ze merkt de onrust bij ‘haar’ kinderen.

    “De kids zijn nu niet op school. Normaal voer ik hier gesprekjes over scholen die ze willen kiezen. Veel leerlingen vragen mij welke school bij hen past, waarna we samen kijken naar de opties. Vooral voor kinderen waarbij de ouders misschien wat minder goed kunnen helpen, is dat belangrijk. Die momenten missen we nu.”

    Zorgen

    Normaal gesproken is de citotoets in januari en de eindtoets vervolgens in april of mei. Daarna volgt voor veel leerlingen het definitieve advies. “Gelukkig bepalen we het niveau lang niet alleen aan de hand van die toetsen. We volgen de kinderen al 7 jaar lang en kijken ook naar werkhouding, motivatie en resultaten van de lessen.

    Dat is wel lastiger vanaf een beeldscherm. Ik kan ze slecht voorbereiden op de citotoets die straks komen gaat en daar maak ik mij wel zorgen over”, zegt Bogerd. Daarbij maakt ze zich ook zorgen over de uitstroom van de leerlingen. “Ik wil dat ze zo goed mogelijk terechtkomen.”