‘Armoede bepaalt mede ons schoolbeleid’

    0
    13

    Zo’n 117.000 kinderen en jongeren leven langdurig in armoede. Dat is 1 op de 30 kinderen en jongeren; gemiddeld in iedere klas één leerling. “Armoede is een belangrijke thematiek in ons werk”, ervaart directeur Marieke Hamburg van Katholieke basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg. “Ik kan er echt buikpijn van hebben.”

    De cijfers liegen er niet om: 10% procent van de huishoudens in de wijk Oud Noord, waarin De Vijf Hoeven staat, heeft een inkomen op of rond het sociaal minimum. De leraren hebben dan ook met grote regelmaat te maken met armoede bij leerlingen.

    Kansrijk

    Die armoede heeft gevolgen voor de keuzes in het schoolbeleid, vertelt Hamburg. Het is niet voor niets dat de kleuterleerkrachten binnen de eerste zes weken dat een kind op school komt, een huisbezoek afleggen. Daar nemen ze “heel verschillende dingen” waar.

    ”Één van onze kernwaarden is ‘kansrijk’: we kiezen ervoor tussenschoolse opvang én naschoolse activiteiten kostenvrij te houden. Ook zijn we een gezonde én sportieve school: we hebben schoolgroenten en -fruit en gymmen elke dag. Want het is voor onze leerlingen niet gewoon dat ze lid zijn van een sportvereniging.”

    Ja, dat kost de school geld. De naschoolse activiteiten financiert Hamburg uit de eigen, reguliere bekostiging, aangevuld met middelen uit de lokale educatieve agenda. Het fruit is gesubsidieerd.

    Gesprek vanuit vertrouwen

    “Ook zijn er goede contacten met hulpverlening. Want soms maken wij ons zorgen naar aanleiding van een thuisbezoek of signalen op school”, vertelt Hamburg. Het is natuurlijk spannend om een gesprek met ouders aan te gaan over armoedeproblematiek. “Maar ervaren leerkrachten kunnen dat vanuit het vertrouwen dat er is bij ouders ter sprake brengen.”

    Wakker liggen

    Ze houdt haar professionele houding vast. Althans, zoveel mogelijk. “Ik wíl er niet van wakker liggen.” Hamburg denkt na. “Maar ik geloof ook dat wij ons werk beter kunnen doen vanuit betrokkenheid. Dus ja: ik kan er echt buikpijn van hebben. Júist omdat ik de betekenis van school en onderwijs voor deze kinderen zó groot vind. Wij kunnen hen blijven mobiliseren.”