App leert kinderen al springend te rekenen en gaat ‘bewegingsarmoede’ tegen

    0
    939

    Jumping jacks doen tijdens het rekenen. Dat lijkt twee Zoetermeerse neven de oplossing voor de oprukkende zitcultuur onder kinderen. Met een app voor scholen, waarbij kinderen al bewegend leren, hopen ze de ‘bewegingsarmoede’ een halt toe te roepen. ,,Bovendien is het veel beter voor de concentratie dan alleen stilzitten.’’

    Van zijn eigen lagere schooltijd op de Prins Clausschool kan Dylan Berkemeier, een van de twee bedenkers van de webapp Sportief Leren, het zich nog goed herinneren. ,,Naarmate de ochtend vorderde achter mijn lessenaar kreeg ik steeds minder energie en concentratie. Inmiddels ziet de student Sportkunde dat steeds meer kinderen ook in hun vrije tijd de telefoon verkiezen boven buitenspelen.

    Toen hij en zijn neef Timothy van Leeuwen op school de casus voorgelegd kregen dat kinderen te weinig sporten en dat ook scholen hierin tekortschieten omdat rekenen en taal toch belangrijker zijn, wisten ze wat hun te doen stond. ,,We kregen al snel het idee om het leren te combineren met bewegen’’, omschrijft hij kort en krachtig de logische gedachtegang die volgde op de probleemstelling.

    Vol enthousiasme legt hij de werking uit van de app die de twee studenten eigenhandig in elkaar hebben gezet en nu alleen nog een demo is om te laten zien op scholen. ,,De leerkracht bedenkt zelf de vragen en zet deze in het systeem met telkens vier antwoordmogelijkheden. Voor elk antwoord staat een andere beweging die de kinderen ongeveer 20 seconden achter hun tafeltje moeten doen. Denk aan springen, staand rennen, jumping jacks of zwaaien met de armen. Dit gebeurt klassikaal, zodat kinderen naar elkaar kunnen kijken en van elkaar kunnen leren.’’

    Spannend

    Het is een spannende tijd voor de twee neven, want ze zijn in de running voor een subsidie bij de gemeente Rotterdam die een speciaal programma heeft voor innovatieve en startende ondernemers. Met een app-ontwikkelaar zijn ze aan het onderhandelen over het verder ontwikkelen van de app. ,,Als de we de subsidie krijgen, gaan we het proces verder uitrollen en de app verder ontwikkelen naar minimaal veertig soorten bewegingen, waarbij scholen gebruik kunnen maken van verschillende abonnementen.’’ Voor een extra spelelement kunnen scholen onderling met elkaar strijden en wordt elke maand de fitste klas uitgeroepen.

    In Rotterdam hebben ze inmiddels beet. Eén school heeft zich al verbonden aan het sportieve leerprogramma. In Zoetermeer zijn er nog geen afspraken gemaakt. Hij maakt zich weinig zorgen. ,,Het is zo laagdrempelig. Het eerste jaar mogen scholen gratis gebruik maken van de app en daarna denken we aan 2 euro per maand per klas. Die afspraken komen er vast.’’