AOb wil eenduidigheid van OMT over lesgeven aan groepen

    0
    522

    De AOb eist voor maandag, voordat er weer groepen scholieren fysiek les krijgen, opheldering van het OMT over de veiligheid van leerlingen en leraren die lesgeven aan examenkandidaten en andere leerlingen in uitzonderingsgroepen. “Er moeten andere oplossingen komen”, zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk.

    De anderhalvemetermaatregel op middelbare scholen had niet moeten worden losgelaten. Dat zeiden twee leden van het Outbreak Management Team (OMT) gisteravond in een uitzending van Nieuwsuur. Het idee dat middelbare scholieren een beperkte rol spelen in de overdracht van corona was ‘een vergissing’. De anderhalvemetermaatregel werd in de zomer juist losgelaten voor scholieren op advies van het OMT.

    “We willen graag lesgeven”, reageert AOb-voorzitter Eugenie Stolk. “Maar het moet wel veilig en verantwoord zijn voor leerlingen en personeel. We hadden al grote zorgen over lesgeven aan grote groepen, maar er werd gezegd dat het veilig was en daar wordt nu twijfel over gezaaid door leden van het OMT zelf.”

    Tweede lockdown

    Nog steeds gaan er tijdens deze tweede lockdown grote groepen scholieren naar school. Het praktijkonderwijs gaat bijvoorbeeld gewoon door, net als het voortgezet speciaal onderwijs. Ook het ‘praktijkgerichte’ onderwijs op het vmbo moet op school plaatsvinden. Net als alle lessen voor examenleerlingen en de schoolexamens voor leerlingen in het voorexamenjaar.

    Als het OMT voor aanstaande maandag niet met een eenduidige en overtuigende verklaring kan komen van waarom dit tóch veilig zou zijn, roept de AOb scholen op voor andere oplossingen te kiezen. “Lesgeven aan grote groepen scholieren kan zo niet meer”, zegt Stolk. “Scholen moeten leerlingen spreiden over het gebouw en lokalen zodat er voldoende afstand is, of online als het niet anders kan.”

    Hybride onderwijs

    Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie én OMT-lid, zei gisteren in Nieuwsuur: ‘Persoonlijk vind ik dat we destijds eerder, zeker in de oudere groep middelbare scholieren, hadden moeten nadenken hoe ze afstand hadden kunnen houden. Met bijvoorbeeld hybride onderwijs, of onderwijs in kleine groepen.’ Voss en zijn collega-OMT-lid Karóly Illy (kinderarts) denken dat op middelbare scholen onderling afstand houden belangrijk is om het onderwijs door te laten gaan.