Anderhalve meter in voortgezet onderwijs is ‘keihard werken’

    0
    404

    Docenten, ondersteuners en directies: iedereen werkt keihard om te zorgen dat examenleerlingen op school anderhalve meter afstand kunnen gaan houden. Dat zegt Kim van Strien, docent Frans en AOb-hoofdbestuurder. De kwaliteit van het onderwijs gaat er niet op vooruit. ‘Corona veroorzaakt een chaos.’

    Net als miljoenen anderen keek Kim van Strien eergisteren naar de persconferentie, waar premier Mark Rutte verklaarde dat leerlingen in het voortgezet onderwijs ook onderling anderhalve meter afstand moeten houden. Daarbij gaat het om de leerlingen die nog wel naar school komen, waarvan de examenleerlingen de grootste groep vormen.

    Op de school van Van Strien is de volgende dag meteen besloten de tafels in de lokalen anderhalve meter uit elkaar te zetten. Waarbij de leerlingen opmerkten dat er hier en daar toch een paar centimeter te weinig tussenruimte was, maar goed: je moet wát, als school.

    Het is bovendien een tussenoplossing. Aanstaande maandag worden de klassen gesplitst, waarbij leerlingen uit één klas worden verdeeld over twee lokalen. Dan loopt Van Strien heen en weer, of geeft ze via Teams les aan de leerlingen in het andere lokaal.

    “De roostermakers zijn heel hard bezig om elke docent twee lokalen naast of tegenover elkaar te geven”, zegt Van Strien. Een probleem daarbij is dat er in het extra lokaal ook toezicht aanwezig moet zijn. “Je kunt aan mavo-4 vragen of ze alsjeblieft lief zelfstandig aan het werk willen gaan, maar dat is niet heel zinnig.” Op haar school worden, net als op veel andere scholen, onder andere gymdocenten ingezet als toezichthouder.

    Conciërges

    Verder geldt de anderhalve meter-regel ook buiten de lokalen. Van Strien: “De conciërges lopen met tafels en stoelen te sjouwen om te zorgen dat leerlingen ook tijdens de lunch anderhalve meter tussenruimte kunnen houden. Echt, iedereen is keihard aan het werk.“

    Dat laatste geldt voor meer scholen, zo blijkt uit regionale kranten. Zo was directeur Frans van der Knaap van de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg gisteren druk aan het puzzelen, zo meldt Omroep Zeeland. ‘De lokalen zijn te klein om iedereen anderhalve meter uit elkaar te zetten.’ Leerlingen verdelen over twee klaslokalen? ‘Dan heb ik te weinig docenten.’ Om en om thuisonderwijs? ‘Eindexamenkandidaten en achterstandsleerlingen zouden juist naar school moeten komen.’

    Van der Knaap vindt het vooral ook vervelend voor zijn leerlingen. ‘De school is tot nu toe een fijne plek voor ze geweest, waarbij ze totaal geen rekening moesten houden met die anderhalve meter. Het is voor hen onnatuurlijk.’

    Rector Henk Keijman van het Maaswaal College Wijchen verklaart in de Gelderlander dat de opsplitsing van klassen op zijn school morgen rond zal zijn. ‘We moeten de klassen in drieën verdelen om de anderhalve meter te kunnen waarborgen. We hebben daarvoor nu alle lokalen in gebruik.’

    De examenleerlingen van Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee krijgen de komende drie weken alleen online les, zo meldt de Provinciale Zeeuwse Courant.‘We weten uit ervaring in de eerste lockdown dat ander halve meter ruimte tussen leerlingen in feite niet uitvoerbaar is’, zegt rector Peter van der Gaag. ‘In de klas nog wel, maar in de pauzes en buiten op het schoolplein lukt dat niet.’

    Improviseren

    Het Tabor College Hoorn overweegt het onderwijs op een andere manier op te delen, zeg voorzitter Hans Nijdeken in het Noordhollands Dagblad. ‘We denken om klassen te splitsen en afwisselend ’s morgens en ’s middags naar school te laten komen. Het wordt improviseren.’

    Ook Arnhemse scholen zijn aan het improviseren, meldt De Gelderlander. Waar mogelijk wordt gekozen voor opsplitsing van klassen. ‘Soms helpt een onderwijsassistent mee, soms springen de docenten heen en weer tussen de lokalen’, zegt rector Maarten van de Louw van het Olympus College in Arnhem-Zuid. En de gymzaal wordt ingericht om toetsen te kunnen afnemen.

    Digitaal

    Op het Comenius College in Hilversum hebben de examenleerlingen deze week alleen online les. ‘We hebben tijd nodig om dit goed te organiseren’, zegt rector Robert van der Sijde in de Gooi- en Eemlander. ‘Vandaar dat we dinsdagavond hebben besloten om voor nu even terug te vallen op digitaal onderwijs.’

    En alle betrokkenen vragen zich af hoe het na 9 februari verder moet. De heersende mening is: alle leerlingen weer naar school met anderhalve meter tussenruimte, is onmogelijk. Dus wat dan? ‘Dan komen we in dezelfde situatie terecht als voor de zomer. Waarbij steeds maar een derde van de klas op school aanwezig is en de rest de les thuis online volgt’, zegt rector Van der Sijde in de Gooi- en Eemlander. ‘Ik kan je vertellen, dat waren de vreselijkste weken van het schooljaar. Heel zwaar voor docenten en onrustig voor leerlingen. Daar willen we echt liever niet naar terug.’

    Lockdown

    Ook rector Henk Keijman van het Maaswaal College Wijchen wil niet terug naar de situatie van de eerste lockdown, toen een deel van de leerlingen online les kreeg en een deel op school. ‘We hebben dat vóór de zomer gedaan’, zegt hij in de Gelderlander, ‘en we willen daar eigenlijk verre van blijven. Het komt de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. Dan liever volledig online-onderwijs.’

    Eindexamens

    De kwaliteit van het onderwijs is ook een grote zorg van AOb-bestuurder Van Strien. “Corona zorgt voor chaos. En ondanks dat iedereen knetterhard werkt om de schade beperkt te houden, leveren we toch steeds in op kwaliteit van onderwijs. De leerlingen krijgen simpelweg niet het onderwijs dat ze zouden moeten krijgen. Zijn onder deze omstandigheden de examens nog wel haalbaar? Ik krijg daar van veel leden vragen over: iedereen maakt zich echt zorgen.”