7 tips om te ontspannen op je werk

    0
    1665

    Werkdagen kunnen lang en intensief zijn. Stress is overigens tegenwoordig de grootste reden voor het ziekteverzuim in Nederland. Het is belangrijk dat je op tijd je pauze neemt. Wie zich regelmatig ontspant, is productiever. Met de volgende tips lukt het iedereen.

    1. Je hebt recht op pauze
    Het is niet goed om je pauzes over te slaan, omdat je ‘het te druk hebt’. Pauzes zijn belangrijk om je batterijen weer op te laden. Na een pauze kun je meer geduld opbrengen, je concentratie is beter en je luistervaardigheid is groter. Je kunt je pauze het beste even buiten de deur nemen, weg van de werkplek. Maak bijvoorbeeld even een wandelingetje van een kwartier of ga de eendjes voeren. 


    2. Iedereen heeft het druk. Mensen roepen steeds dat ze het zo druk hebben, op de werkvloer is het niet anders. Neem er geen voorbeeld aan. Drukke mensen zijn ongeduldig en prikkelbaar. Wees positief en ban negatieve invloeden uit je werkomgeving. De tijd die je niet steekt in ergernissen, kun je productiever steken in het vinden van oplossingen en het spuien van nieuwe ideeën. Daar wordt je alleen maar beter van.

    3. Belofte maakt schuld Wees zuinig met het doen van beloftes, want je legt jezelf (extra) druk op om ze na te kunnen komen. Het mes snijdt aan twee kanten. Als je niet veel belooft, scheelt dat je excuses waarom je de afspraak niet hebt kunnen nakomen. Aan de andere kant kunnen mensen je makkelijker vertrouwen, want de kans dat je de beloftes die je wel doet ook nakomt, wordt hierdoor groter.

     
    4. Luisteren is beter dan roddelen Wanneer je collega’s ergernissen rondbazuinen, is het zaak dat je er niet in mee gaat. Luister beter naar wat je collega precies te mopperen heeft. Wie effectief luistert, kan sneller oorzaak en gevolg en daarmee ook de oplossing vinden.

    5. Wees aardig, attent en behulpzaam Vriendelijke mensen bereiken meer dan lastige, vervelende en onaardige mensen. Je hoeft niet slijmerig te doen. Gewoon zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden, dat volstaat. Je zult merken dat een vriendelijke uitstraling een positieve feedback krijgt.

    6. Je bent god niet Je hoeft niet in alles uit te blinken. Verstop je onzekerheden niet. Leg uit wanneer en waarom je ergens onzeker over bent. Je werkgever kan er echt wel begrip voor opbrengen en mogelijk kan hij je betere ondersteuning geven. Het voorkomt dat je een te zware druk voelt om een taak naar behoren af te maken. Wanneer er wel heel veel zaken in je takenpakket zitten waar je onzeker over bent, kun je jezelf afvragen of jij wel de juiste persoon voor deze baan bent.


    7. Stel prioriteiten Er kunnen periodes zijn dat de werkzaamheden drukker zijn en het werk kan zich enorm opstapelen. Stel iedere ochtend prioriteiten en werk het belangrijkste als eerste af. Ga lastige dingen niet uit de weg. Los die vervelende klus meteen op, anders blijft het een kwestie die de hele dag aan je zal knagen. Je kunt het dus maar beter meteen afhandelen.