11 Tips voor de ouders van je leerlingen

    0
    1174

    Welke studie -en motivatietips geef jij mee aan ouders van je leerlingen?
    Rond de leeftijd van 25 jaar is het brein pas volledig uitontwikkeld.
    En juist daar zit nu alles waar we als ouders en docenten zo’n last van hebben, maar nu meer inzicht in hebben:

    • Afspraken nakomen (oh, ik wist niet dat ik om 18.00 thuis moest zijn…)
    • Gevaren kunnen inschatten (met een scooter zonder helm op door het donker zonder licht)
    • Impulsbeheersing (liever nú een kick beleven dan uitstellen, zelfs als daar een week huisarrest of strafwerk tegenover staat)

    En dan nu de 11 Tips:

    1. Waardeer inspanning, doorzettingsvermogen en de aanpak die je tiener laat zien.
    Net als docenten hebben de oordelen van ouders een belangrijke invloed op tieners. Probeer je tiener zoveel mogelijk aan te spreken vanuit de groeimindset. (Zie ook het artikel Hoe motiveer ik mijn leerlingen) Wanneer je feedback geeft, richt je dan op het leren, het proces, het doorzettingsvermogen en de aanpak en niet zo zeer de prestatie (resultaten, cijfers). Complimenten geven mag, maar prijs dan je tieners inspanning of leerstrategie die hij gekozen heeft. Niet zijn intelligentie, want dat kan makkelijk tegen je keren: een nadruk op intelligentie duwt tieners in de richting van de fixed mindset, het maakt ze eenzijdig gefixeerd op prestaties en maakt hen kwetsbaar wanneer ze falen.

    2. Je ziet pas ontwikkeling wanneer je in ontwikkeling gelooft
    Het is interessant te bekijken welke opvatting je, als ouder hebt, over je eigen ontwikkelbaarheid. Ik betrap mezelf er weleens op dat ik tegen mijn kinderen zeg, dat ze mij niets hoeven uit te leggen over wiskunde, omdat ik het toch niet begrijp. Ik ben hierin een rolmodel voor mijn kinderen,ik straal uit dat ik wiskunde dus kennelijk niet kan leren. Als ik me als ouder openstel om nieuwe dingen te leren, ook als ze mij moeilijk lijken, stimuleer ik mijn tiener dat ook te doen. Mijn zonen leggen me nu geduldig wiskunde uit;).

    3. Geef voorbeelden over je eigen leren en ontwikkeling
    Ook op het gebied van leren, doorzetten en omgaan met fouten ben je dus een rolmodel voor je kinderen. Het helpt als je verhalen vertelt over de manier waarop jij met uitdagingen en fouten bent omgegaan. Het helpt als jij met jouw voorbeelden komt over doorzettingsvermogen en hoe je daarvan geleerd hebt.

    4. Voer een gesprek met je tiener over zijn geloof in ontwikkelbaarheid
    Als een tiener het niet ziet zitten bij een bepaald vak of bij een taak, kun je benadrukken dat je vindt dat hindernissen en fouten erbij horen. Dat het een kwestie is van ervaring opdoen en leren van je fouten. Dat je je dan ontwikkelt. Vraag eens door waar het wel is gelukt met doorzettingsvermogen en ervaring (fietsen, voetballen), als je iets maar vaak genoeg doet, lukt het uiteindelijk wel.

    5. Huiswerktips

    MSN, Hyves,Facebook, Twitter of games. Terwijl ze hun huiswerk maken hebben tieners vaak ongelofelijk veel van deze programma’s tegelijk aanstaan. Dat maakt het lastig de aandacht op één taak te richten. Mulittasking is een mythe: ons brein kan maar één ding tegelijk bewust aandacht schenken. Ook al ben je er nog zo bedreven in, het kost toch meer tijd en je maakt meer fouten,. Dit pleit ervoor om zo min mogelijk afleiding te hebben. Maak afspraken met je tiener dat de social media uitgaan bij het huiswerk maken en leren. Klaar en ook gecheckt dat het echt klaar is? Dan lekker chillen!

    6. Plannen, herhalen en spreiden
    Maak met je tiener een huiswerkplanning als dat nodig is (2 weken voor een proefwerkweek is zeker een aanrader). Wanneer zijn de toetsen? Wat moet er geleerd worden? Hoe kun je ervoor zorgen dat er genoeg spreiding is in de voorbereiding? Hoe verdeel je veel stof in behapbare (of hapklare) brokjes? Laat je tiener de planning zo veel mogelijk zelf maken. Doe het 1 keer voor, stel vragen en laat hem zelf bedenken wat voor hem het beste werkt, dan kan hij het de volgende keer zelf.

    7. Overhoren
    Er zijn on-line overhoorprogramma’s voor woordjes in een vreemde taal te vinden op internet. Bij sommige sites kun je zelfs aanklikken welk lesboek je gebruikten welk hoofdstuk je wilt oefenen. www.wrts.nl. Een site om sneller en beter te leren is: www.lereniseenmakkie.nl

    8. De kapstok voorafgaand aan het leren

    Het is handig om relevante voorkennis te activeren, zodat het geleede beter beklijft. Je kunt dus vragen aan je tiener wat hij al weet over een bepaald onderwerp . Je kunt bijvoorbeeld vragen: Waar denk je aan bij dit onderwerp? Wat weet je er al van? Waar lijkt het op? Ik merk bij mijn dochter vaak dat ze oorzaak en gevolg bij geschiedenis bijvoorbeeld nog niet goed door heeft. Dat bespreken we dan eerst, daarna kan ze de nieuwe stof beter in de context plaatsen.

    9. Gebruik ezelsbruggetjes en mindmaps

    Gebruik ezelsbruggetjes en metaforen die zo veel mogelijk aansluiten bij de belevingswerled en kennisniveau van je tiener. Een leuk boekje hiervoor is: Ezelsbruggetjes voor Dummies.
    Samenvattingen en mindmaps maken helpen zeker om beter te leren en te onthouden

    10. Pauzes en spreiding
    Het is verwarrend eerst Frans grammatica en daarna Engels grammatica te leren. Beter is het om het af te wisselen, grammatica met literatuur en dan bijvoorbeeld wat maak werk. Op die manier voorkom jre overbelasting. Zorg er ook voor dat uw tiener pauzes inlast.

    11. Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik herinner, ik doe en ik begrijp
    Als je tiener zelf vragen stelt over de leerstof, onthoudt hij het beter. Als hij discussieert met anderen, begrijpt hij het onderwerp beter. Als hij zelf associaties, metaforen of ezelsbruggetjes verzint, onthoudt hij het beter. En wanneer hij het geleerde in eigen woorden uit zijn hoofd vertelt, onthoudt hij beter. Hieronder zie je wat het beste werkt om goed te onthouden:

    Effectief leren en onthouden:
    Horen 5%
    Lezen 10 %
    Horen en Zien 20%
    Voorbeeld zien 30%
    Discussiëren 50%
    Oefenen 70%
    Zelf doen en uitleggen 90%