1 op de 6 scholieren presteerde slechter na thuisonderwijs: ‘Het was ellende’

    0
    481

    Maandenlang thuisonderwijs. Is dat wel goed voor mijn kind? Het is een vraag die veel mensen hadden. Nu komt de vereniging van schoolleiders met cijfers. Wat blijkt: er zijn zeker kinderen die achteruit zijn gegaan door die periode, maar óók kinderen die juist vooruit gingen.

    Uit een peiling onder 600 schoolleiders blijkt dat 70 procent van de leerlingen gelijk is gebleven qua niveau. 16 procent van de kinderen is achteruit gegaan en 14 procent is er juist op vooruit gegaan. De achterstand komt met name voor op de gebieden taal rekenen en lezen.

    “We zien dat het bij het overgrote deel van de leerlingen goed is gegaan”, zegt Ingrid Doornbos, bestuurder van Algemene Vereniging Schoolleiders. Ze heeft vooral waardering voor de inzet die iedereen heeft getoond. “Het was voor iedereen hard werken. Voor leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders, maar ook voor de ouders en kinderen.”

    Dat het thuis leren soms juist een positieve uitwerking had, blijkt bijvoorbeeld bij de dochter van Hester Retsch. “Ze heeft een goed rapport en is op alles vooruit gegaan”, zegt Hester. “Eén op één les vond ze fijn, want haar klas heeft 31 kinderen en de juf is normaal toch wel vaak te druk om kinderen uitgebreid uitleg te geven.”

    ‘Een grote ellende’

    Maar niet overal verliep het vlekkeloos. Drukke broertjes en zusjes, een fulltime baan, lawaai bij de buren: het kan er allemaal voor zorgen dat je kind niet geconcentreerd kan werken. En dus liepen sommige kinderen achterstanden op.

    “We hebben niet specifiek bij de schoolleiders gevraagd naar de oorzaken van achterstanden”, zegt een woordvoerder van de Vereniging van Schoolleiders, ‘maar we weten dat de gezinssituatie en de achtergrond van de ouders meespelen’. Om echt te weten te komen wat de leerachterstand veroorzaakt, zou meer onderzoek gedaan moeten worden.

    Het was volgens moeder Petra Keus ‘een grote ellende’. “Mijn zoon Jayden (14) heeft ADHD en hij heeft de regelmaat van de lessen op school nodig. We hebben er bovenop gezeten thuis, maar het was heel heftig.” Zijn cijfers zijn volgens Petra flink gekelderd, ‘maar het gemiddelde is goed genoeg om over te gaan naar het examenjaar’.

    Toch geen havo

    Ook bij Marina Maartje Krook thuis was het flink aanpoten toen de scholen sloten. “Je ziet online veel verhalen van ouders waarbij het alleen maar positief was, maar het ging bij ons echt niet vlekkeloos. Mijn dochter was een twijfelgeval. Werd het mavo of toch havo. Aan het begin van het schooljaar ging het goed, maar toen viel school weg en werd het lastig.”

    Haar dochter gaat nu uiteindelijk naar de mavo. “Ik zeg niet dat dat anders was geweest zonder corona, maar dat deze periode niet goed voor haar is geweest, blijkt wel.”

    244 miljoen om achterstanden bij te werken

    Het kabinet heeft 244 miljoen euro beschikbaar gesteld om achterstanden in het onderwijs weg te werken. Basisscholen, middelbare scholen en mbo’s hebben tot nu toe voor totaal zo’n 100.000 kinderen subsidie aangevraagd om ze te kunnen bijspijkeren.

    Nog lang niet alle scholen hebben gebruikgemaakt van de subsidie die beschikbaar is om leerachterstanden weg te werken. Dat is volgens Doornbos van de vereniging van schoolleiders niet zo gek. “De aanvraag zat kort op de heropening van de scholen. Veel scholen hadden toen nog geen zicht op hoe hun leerlingen ervoor stonden.” Ze verwacht dan ook meer aanvragen van scholen bij de volgende subsidieronde eind augustus. 

    Meer lessen

    Hoe de scholen het geld gaan gebruiken, mogen ze zelf bepalen. “Per leerling wordt gekeken waar de achterstand is opgelopen. Of dat rekenen of taal of spelling is of een combinatie van alles”, zegt Doornbos. “Vervolgens wordt een programma op maat opgesteld.”

    Het merendeel van de scholen kiest volgens de vereniging voor extra onderwijstijd. “Bijvoorbeeld extra lessen na schooltijd of in de zomerperiode. Een klein deel kiest voor onderwijs in de weekenden of in de herfstvakantie.”