Universitaire lerarenopleiding: niet per definitie beter, maar anders

0
57

De komst van de eerste volledig universitaire lerarenopleiding is een feit. De Radboud Universiteit heeft afgelopen week definitief toestemming gekregen om de opleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) aan te bieden. De PO-Raad is verheugd, zij stond samen met de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) aan de wieg van de nieuwe opleiding. 

Maar nog belangrijker is dat er verschillende opleidingsroutes naar het beroep leraar ontstaan. Dit is waar de PO-Raad al jaren voor pleit. Studenten moeten een route kunnen kiezen die het beste bij hen past. De PO-Raad beschouwt de nieuwe opleidingsroute dan ook als een goede toevoeging op de reeds bestaande routes zoals de pabo en de academische pabo. In deze laatstgenoemde behalen studenten zowel een HBO-bachelordiploma Leraar Basisonderwijs als een universitair bachelordiploma Onderwijskunde of Pedagogische Wetenschappen. 

Academische leraren
Meer academische leraren kunnen een belangrijke rol spelen in de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Zo kunnen zij wetenschappelijke kennis de school in halen of zelf, in samenwerking met collega’s, aan de slag met een onderzoeksthema binnen de school. De PO-Raad is groot voorstander van meer academisch geschoolde leerkrachten maar vindt niet dat een academische leraar per definitie een betere leraar is. ,,De kracht zit hem in de diversiteit op de werkvloer, waar leraren met verschillende kwaliteiten samenwerken en van elkaar leren. Dit is niet alleen goed voor de kwaliteit, maar ook voor de aantrekkelijkheid van het beroep.” aldus Anko van Hoepen, vicevoorzitter PO-Raad. 

Onderwijs en onderzoek verbinden
Een ander groot voordeel is dat de komst van een volledig universitaire lerarenopleiding bijdraagt aan een nauwere verbinding tussen onderzoek en de dagelijkse onderwijspraktijk. Zo kan de kennis van universiteiten op het gebied van pedagogiek, didactiek en onderwijskunde via de opleiding ontsloten worden. 

Inmiddels zijn er 24 studenten gestart met de opleiding PWPO. De Radboud Universiteit verwacht dat er komend jaar zo’n 50 tot 100 studenten bijkomen. De PO-Raad sprak met een van de studenten van het eerste uur over zijn ervaringen tot nu toe. 

Vertel eens iets over jezelf
,,Ik ben Freek Turlings en ben 29 jaar oud. Hiermee ben ik ook de oudste van de 24 studenten. Ik heb eerder politicologie gestudeerd, en ook een tijdje rechten, maar ik wist nooit echt wat ik wilde worden. Ook heb ik enige tijd gewerkt en nu ben ik vol enthousiasme gestart met de opleiding PWPO.” 

Wanneer kwam je op het idee om leraar te worden? 
,,Het heeft even geduurd voor ik wist wat ik wilde en wat echt bij mij past. Het werken met kinderen heb ik altijd al leuk gevonden, en daar heb ik ook vrijwilligerswerk in gedaan. Mijn vader werkt al veertig jaar in het basisonderwijs. Dus het antwoord was al die tijd dichterbij dan ik dacht, alleen het inzicht dat ook ik dit wilde, kwam bij mij later. Toen ik hoorde van de opleiding PWPO dacht ik: dit is écht iets voor mij. Wat mij zo aanspreekt, is de combinatie tussen het werken met kinderen, het voor de klas staan en het wetenschappelijke karakter van de opleiding.”

Leg eens uit, de komst van de opleiding PWPO is afgelopen week definitief goedgekeurd maar jij en je medestudenten zijn al in september gestart?
,,Het eerste jaar van PWPO is vrijwel identiek aan het eerste jaar van de opleiding pedagogische wetenschappen. Met uitzondering van een dag stage per week op een basisschool. Om deze reden konden wij in september 2017 al starten. Wanneer de komst van de opleiding PWPO afgekeurd zou worden, dan konden wij de opleiding pedagogische wetenschappen vervolgen.”

Had je een ‘plan B’ in het scenario dat de opleiding niet goedgekeurd zou worden?
,,Om eerlijk te zijn had ik geen ‘plan B’. Dit is wat ik wil. Daarom waren zowel mijn medestudenten als ikzelf erg verheugd dat we volgend jaar door kunnen stromen naar het tweede jaar van de opleiding PWPO.” 

Wat vind je van de opleiding tot nu toe?
,,Tof! Er heerst een positieve en goede energie en aan enthousiasme ontbreekt het niet, zowel bij studenten als docenten. Het voelt ook echt als samen pionieren. We zijn de eerste lichting studenten die in Nederland volledig academisch opgeleid worden in drie jaar tijd.” 

,,Ik denk ook dat deze opleiding complementair is aan andere opleidingen en een andere doelgroep aanspreekt. En met het oog op het lerarentekort is dit hard nodig. Ook vind ik niet dat wij per definitie beter zijn dan andere lerarenopleidingen, we zijn anders. En kunnen elkaar aanvullen en van elkaar leren. Ik hoop dat dat over een tijdje het sentiment zal zijn, want we hebben elkaar hard nodig in de toekomst.”

Over toekomst gesproken, hoe zie je je eigen toekomst voor je?
,,Mijn doel is hoe dan ook om echt voor de klas te gaan staan. Wat ik daarnaast nog zou kunnen doen, daar wil ik me de komende drie jaar op oriënteren. De keuze voor het leraarsberoep is een bewuste keuze. Uiteraard wil ik ook de vertaalslag gaan maken van wetenschappelijke inzichten naar de onderwijspraktijk. Het vak van leraar is belangrijk en leraren werken in een steeds complexere context, ik hoop dan ook iets te kunnen betekenen voor de beroepsgroep.”