‘Hoog tijd dat eindexamens gaan veranderen’

    0
    2082

    Het moet helemaal anders met de eindexamens. Dat zegt de VO-raad, de vereniging van middelbare scholen. Er ligt nu nog veel te veel nadruk op de examens en veel te weinig op de toekomst van de leerlingen.

    Vanaf maandag zitten ruim 200.000 leerlingen weer te ploeteren in warme gymzalen op hun eindexamens.  Zeker in de laatste jaren van het voortgezet onderwijs gaat het eigenlijk alleen nog maar over de voorbereiding voor de eindexamens, vindt de VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs.

    Aandacht op examens

    “Er is enorme aandacht voor de eindexamens, terwijl we de leerlingen juist willen voorbereiden op hun toekomst”, zegt Hein van Asseldonk, vice-voorzitter van de VO-raad.

    “We willen leerlingen meer in staat stellen om goed aan hun vervolgopleiding te beginnen zodat ze daar niet uitvallen. Dat staat onder druk door de enorme aandacht voor dat enorme pakket aan eindexamens”, licht de vice-voorzitter toe.

    Dit moet er veranderen:

    Volgens de VO-raad moet het allemaal een stuk flexibeler.

    • Zo zouden niet alle examens in dezelfde periode afgenomen moeten worden. Als een leerling bijvoorbeeld in december klaar is om het examen Engels te doen, dan moet dat kunnen. De tijd die in de maanden daarna overblijft kan hij of zij dan mooi aan bijvoorbeeld wiskunde besteden.
    • Ook zou je examen op verschillende niveaus moeten kunnen doen. Als je op het vmbo zit en je bent heel goed in bijvoorbeeld Frans, dan zou je in dat vak een havo- of misschien wel een vwo-examen moeten kunnen doen. Dit kan nu eigenlijk al, maar weinig scholen maken gebruik van die mogelijkheid.
    • Verder wil de raad dat eenmaal behaalde cijfers geldig blijven. Nu is het zo dat als je zakt je een heel jaar over moet doen, of naar het volwassenonderwijs moet. In het voorstel zou je alleen de vakken waarvoor je een onvoldoende hebt over moeten doen.

    Star

    De VO-raad is een belangrijk adviesorgaan. De plannen krijgen dan ook veel steun. “Het huidige eindexamensysteem, waarin iedereen toewerkt naar hetzelfde toetsingsmoment, is eigenlijk erg star’, zegt Jeanette Warmels, rector van het Cals College in IJsselstein en Nieuwegein.

    “Het doet geen recht aan de leerlingen. Nu moet je bijvoorveeld alle vakken op hetzelfde niveau doen. Hoe mooi zou het zijn als een vmbo-leerling met een Engelse moeder, die vloeiend Engels spreekt, Engels op vwo-niveau kan doen. Dat kan in dit systeem niet.”

    Gezakt

    Romee van Pelt (18) is blij als de veranderingen er zouden komen. Ze zakte vorig jaar voor haar havo-examen. “Ik had een 4,3 voor Duits en Engels. Daarom ben ik gezakt.” Ze vindt het best gek dat ze alle vakken over moest doen. “Zoals geschiedenis. Dat had ik vorig jaar goed gedaan, maar ik moest alle vakken dit jaar over doen. Dat kost veel tijd, terwijl ik liever mijn focus op mijn slechtere vakken zou willen leggen.”

    Ook het spreiden van de examens, ziet Romee wel zitten. “Dat geeft meer verlichting; je kunt dan beter je aandacht en tijd verdelen. Ik zou dat echt heel fijn vinden.”

    Romee gaat op zich goed haar examens in. Het jaar vloog ook voorbij, al miste ze wel haar oude vrienden. Spannend blijft examen doen altijd. “Je bent er ook het hele jaar naar toe aan het werken. Het zou echt goed zijn als dat een beetje zou veranderen. Ik zou graag meer voorbereid willen worden voor mijn nieuwe opleiding.”