Zelfbouwrobot steelt harten van leerlingen en leraren

    0
    321

    3D-printers op scholen, dat was al leuk. Maar het kan nog gaver: robots. Binnenkort gaan leerlingen robotica van de RSG Wolfsbos (locatie Harm Smeenge) samen met leerlingen van basisscholen aan de slag om zelf een robot te bouwen en te programmeren. Dinsdag werd een robotbouwpakket overhandigd aan de leerlingen.

    Bas de Nooijer, van Innovatiecluster Drachten (ICD), trekt veel bekijks als hij met robot ‘Edu-bot’ onder zijn arm door de gangen van het Harm Smeenge wandelt. ICD heeft al honderden basisscholen in Friesland een zelfbouwrobot geschonken. ‘Wij hopen met het initiatief van de edu-robots kinderen te enthousiasmeren voor techniek’, vertelt De Nooijer.

    Kinderen kunnen volgens hem niet vroeg genoeg in aanraking komen met techniek. Petra Hummel, projectleider techniek bij RSG Wolfsbos, is het roerend met hem eens. Zij is een van de initiatiefnemers van het Hoogeveense 3D-printerproject. Nu gaat het Hoogeveense onderwijs een stapje verder met een robot. Petra Hummel kreeg de robot onder ogen tijdens een techniekbijeenkomt in het Drentse provinciehuis. Daar presenteerde IDC het Friese scholenproject. Van het een kwam het ander. Onverwacht kreegt RSG Wolfsbos ook een robot cadeau. ‘Wat een verrassing.’

    Leerlingen enthousiast

    Wiaem Chaara (11), Richella Kerssies (12) van obs Villa Kakelbont en Julius van Diejen (15) en Collin Hamer (16) van RSG Wolfsbos kijken verlekkerd naar de robot. ‘Gaaf!’, klinkt uit alle monden zodra de robot begint te bewegen. De twee meiden van Villa Kakelbont zijn goede bekenden op RSG Wolfsbos. Zij volgen er regelmatig technieklessen in het kader van de doorlopende leerlijnen. Een tol, een ‘bibberspiraal’, kaarsenhouders van metaal en een houten Pinnochio. Ze hebben al van alles gemaakt. Julius en Collin zijn druk in de weer met een kleurencircuit voor de OZObots. Kleine pacman-achtuige robotjes die het getekende parcours volgen en bij een wisseling van de kleurlijnen ook een andere kleur licht geven.

    De Nooijer vertelt dat robots in de toekomst steeds meer werk over gaan nemen. ‘Techniek en electronica zijn de toekomst.’ Wiaem fronst. ‘Als robots al het werk gaan doen, wat is daar dan aan. Moeten mensen dan thuis blijven zitten, vraagt ze kritisch. ‘Denk je dat een robot het werk van een leraar kan doen of oudere mensen verzorgen? Wees gerust, er blijven zoveel banen over.’

    ‘Doe een dansje’

    Ondertussen steelt Edu-bot de show. ‘Doe een dansje’, commandeert Bas de Nooijer. Ook kungfu kan de robot. Er zijn echt allerlei functies te programmeren. De robot probeert Wiaem zelfs te verleiden tot het dansen van de tango. ‘De tango dans je niet alleen’, zegt de Edu-bot.’ ‘Oh, aandoenlijk’, zegt een van de volwassenen. ‘Daarmee zou ik me wel uren kunnen vermaken.’

    De leerlingen ook, want zodra zij de kans krijgen gaan zij op onderzoek uit. Voor dat we het weten zijn Richella en Wiaem aan de wandel met de robot. ‘Loop met me mee’, is het commando. Ondertussen wordt het bouwpakket aan een inspectie onderworpen. De Nooijer haalt er een kilozak met bouten en moeren uit. ‘Ik raad aan om deze vooraf te sorteren in bakjes. Want ze zijn niet allemaal even groot.’ Ook projectleider Petra Hummel duikt in de doos. ‘Ah, dit is het brein en het hart in één’, zegt zij terwijl ze een blauw blokje omhoog houdt. De handen jeuken. Bas de Nooijer lacht: ‘Het zijn meer dan duizend onderdelen, nog een hele klus. Nog een tip. draai de bouten goed aan, met een momentsleutel. Anders gaan ze los en vind je later overal boutjes.’

    Stekkertjes en schroefjes

    Zodra de meiden de robot uitgebreid getest hebben en weer met juf Gerry naar hun eigen school gaan, zien de jongens hun kans waar. Stekkertjes, schroefjes. Niets is echt veilig. De Nooijer krijgt een spervuur aan technische vragen op zich afgevuurd en de accu van Edu-bot wordt op de proef gesteld. Het is een presentatie, maar eigenlijk is de les al begonnen. ‘Ik kan niet wachten tot we hem in elkaar gaan zetten’, glundert Collin.