‘Stop met label Excellente School’

    0
    851

    Voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-raad, de sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, vindt dat het predicaat ‘Excellente School’ een vertekend beeld geeft en verwarring schept. Het suggereert ten onrechte dat het onderwijs op scholen met het label beter is dan op scholen die het niet hebben, zo stelt Rosenmöller vanavond in Kassa.

    Eén onderdeel
    Sinds 2012 kunnen scholen in Nederland in het basis- en het voortgezet onderwijs het predicaat ‘Excellente School’ krijgen. De school hoeft maar in één onderdeel te excelleren om het label aan te vragen bij de Inspectie van het Onderwijs. Als een onafhankelijke jury van onderwijsdeskundigen positief oordeelt mag de school zich drie jaar lang excellent noemen. Maar scholen die geen aanvraag doen kunnen even goed of zelfs beter presteren. Die kritiek wordt in toenemende mate in de onderwijswereld gehoord.

    Concurrentie tussen scholen
    Volgens Rosenmöller is het geven van ‘Michelinsterren in het onderwijs’ absoluut geen taak van de Inspectie van het Onderwijs. De onderverdeling in excellente en niet-excellente scholen zou daarnaast de concurrentie tussen scholen bevorderen, wat volgens Rosenmöller helemaal niet de bedoeling moet zijn. Ook de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) is tegen het predicaat. “Ik denk dat de inspectie vooral zijn rol als inspectie moet pakken. Waarderen of een school voldoet aan de basiskwaliteit, aan de wetgeving en alle andere predicaten moet de inspectie vooral aan de sector overlaten”, stelt AVS-voorzitter Petra van Haren.

    Ondanks de kritiek gaat de onderwijsinspectie door met het uitdelen van de predicaten. “Als ik zie welke resultaten het predicaat oplevert en hoeveel inzicht het ons geeft in wat goed onderwijs nu precies is, ook voor ouders en leerlingen, denk ik absoluut niet dat je hier mee moet stoppen. Want er moet echt betere kwaliteit in het onderwijs zichtbaar worden”, aldus Monique Vogelzang, Inspecteur-generaal van het Onderwijs.