Steeds meer scholen met andere lesroosters

    0
    1315

    De traditionele lesroosters op middelbare scholen verdwijnen. Zeker 1 op de 5 scholen heeft de lessen van 50 minuten vaarwel gezegd. Met nieuwe roosters proberen ze de leerlingen meer vrijheid te geven om hun eigen schoolroute uit te stippelen.

    De dagen met acht lesuren van vijftig minuten zijn op een groeiend aantal scholen verleden tijd. Dat blijkt uit een representatieve enquête die Leerling 2020, een project van sectororganisatie VO-raad, heeft laten doen. Scholen experimenteren met uiteenlopende lesroosters; lesuren van 60 minuten, keuzewerkuren waarin de scholieren zelf mogen kiezen naar welke docent ze gaan, huiswerkuren, blokuren van 80 minuten en weken met vier lesdagen en één dag projectonderwijs.

    De scholen proberen meer ruimte te krijgen voor leerlingen om een eigen leerroute te kunnen uitstippelen. Sinds het ministerie van Onderwijs in 2015 minder strak het aantal lesuren per leerlingen telt, zoeken de scholen naar nieuwe lesweken.

    Proefstuderen

    Met het 50-minutenrooster zitten de scholieren te veel in een vaste mal. Daar willen middelbare scholen vanaf. Het Fioretti College in Lisse gaat vanaf volgend schooljaar met een groep havisten de lesstof in vier dagen doorlopen. Dat geeft ze de ruimte om op de vijfde dag ander onderwijs te krijgen; 20/80 onderwijs heet het. De leerlingen gaan bijvoorbeeld proefstuderen op het hbo, een eigen bedrijf opzetten en bedrijven bezoeken. ,,We vinden het belangrijk dat onze leerlingen iets te kiezen hebben. Dat proberen we hiermee voor elkaar te krijgen,’’ aldus rector Astrid Buijs.

    Het is echter lastig voor scholen om het hele lesrooster om te gooien. De docenten zijn het vaak gewend om al jaren in 50 minuten de lessen te geven. Ze moeten hun hele programma aanpassen, bijvoorbeeld om meer te doen in minder tijd. Of om voortaan langere lessen te kunnen vullen. Daar zitten niet alle docenten op te wachten, waardoor discussie ontstaat.

    Geen bel meer

    Voor de leerlingen zien de scholen echter wél veel voordelen. Het Visser ’t Hooft Lyceum in Rijnsburg is twee jaar geleden van 45 naar 60 minuten per les gegaan. ,,Het is veel rustiger in school, doordat er minder van les wordt gewisseld. Bovendien kunnen leraren dieper op de stof ingaan. Eerder zaten de leerlingen net en konden ze bijna weer inpakken,’’ zegt locatiedirecteur Geert van Zandwijk. Als het aan deze schoolleider ligt, klinkt in de toekomst helemaal geen bel meer. ,,We denken over een roostervrije school, maar dat is een stip op de horizon.’’