‘Scholen: geef je op voor het ontwikkeltraject en werk mee aan eigentijds onderwijs’

    0
    125
    ‘Ik wil scholen aanmoedigen zich aan te sluiten bij het ontwikkeltraject en zich als ontwikkelschool op te geven. Op die manier lever je niet alleen een bijdrage aan een nieuw curriculum, maar gaat dat nieuwe curriculum ook op je school leven. Ik hoop dan ook dat er voldoende scholen zijn die, ondanks alle drukte, in staat zijn zich met deze toekomstgerichte activiteit bezig te houden. Ze zijn hard nodig’, aldus Paul Rosenmöller in een interview met Curriculum.Nu.

    er 2017.

    VO-raad-voorzitter Paul Rosenmöller maakt zich sterk voor het nieuwe curriculum en de ontwikkelteams die nu aan de slag gaan. ‘Er is al ruim tien jaar niets aan het curriculum veranderd en ontwikkelingen in de maatschappij gaan snel. Je kunt je dus afvragen of onze leerlingen en studenten nog wel de goede dingen leren. Daarom is het belangrijk dat we nu werken aan een nieuw, op de toekomst gericht curriculum. En het is belangrijk dat iedereen daaraan meedoet.’

    Leerlingen motiveren

    ‘We moeten werken aan meer eigentijds onderwijs, waarbij we ook een antwoord moeten vinden op het grote aantal ongemotiveerde leerlingen. Deze curriculumherziening biedt die kans. Belangrijk daarbij is dat we goed kijken hoe we de ontwikkelingen in de verschillende onderwijssectoren beter op elkaar kunnen afstemmen, zodat er doorlopende leerlijnen voor leerlingen ontstaan’, aldus Rosenmöller.

    Producten uitproberen

    Schoolleiders en leraren spelen een belangrijke rol in de ontwikkelteams die tot bouwstenen en einddoelen moeten leiden. De ontwikkelscholen gaan de producten die in de ontwikkelteams worden aangedragen, in de praktijk uitproberen. Zij kunnen zo de ontwikkelaars en andere deelnemende scholen laten weten wat wel werkt en wat niet.

    De VO-raad gaat dit proces van dichtbij volgen en stimuleren, zo geeft voorzitter Paul Rosenmöller aan. ‘Ik wil scholen aanmoedigen zich aan te sluiten en zich als ontwikkelschool op te geven. Op die manier lever je niet alleen een bijdrage aan een nieuw curriculum, maar gaat het nieuwe curriculum ook op je school leven.’

    Breed gedragen

    Hij vervolgt: ‘Het traject is voor mij geslaagd als er straks een breed gedragen curriculum ligt, waarop ook de leerlingen trots zijn. Het LAKS en zijn achterban spelen dan ook een belangrijke rol in de discussie over het nieuwe curriculum. Ook leraren spelen nadrukkelijk een leidende rol in het proces, net als schoolleiders.

    Door het eigenaarschap voor het nieuwe curriculum daar te leggen waar het hoort, komt er echt een gedragen curriculum. Een curriculum dat kant en klaar aangedragen wordt door het veld en waarop politiek Den Haag alleen nog maar een klap hoeft te geven. Ook nu zullen we niet iedereen tevreden kunnen stellen, maar komen we wel samen tot een breed gedragen curriculum en kunnen concrete stappen worden gezet.’

    Uw school aanmelden als ontwikkelschool is nog mogelijk tot 17 november 2017.