Jongens redden het vaker niet in derde klas

    0
    190

    Jongens moeten na het derde jaar van de middelbare school vaker verder op een lager niveau dan meisjes. Deskundigen stellen dat het niet aan de intelligentie van jongens ligt, maar aan het schoolsysteem, hun werkhouding en gedrag. ,,Zo gaat talent verloren.”

    De kloof tussen jongens en meisjes die naar een lager schooltype moeten groeit. Dat blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) van het ministerie. Vooral op havo en vwo is dat het geval.

    Ter illustratie: op het vwo redden tot en met het schooljaar 2013-14 juist meer meisjes het niet. Maar de afgelopen jaren doen ze het beter en zijn ze de jongens voorbijgestreefd. Dit schooljaar is 8 procent van de vwo-meiden naar de havo gegaan, tegenover 9,6 procent van de jongens. In totaal stroomden ongeveer 4000 kinderen naar een lager niveau. Dat totale aantal kinderen dat na het derde schooljaar op een lager niveau verder gaat, daalt overigens wel.

    Experts stellen dat jongens niet minder slim zijn geworden. De groeiende afstroom zit volgens hen in de werkhouding, het schoolsysteem en de omgang van leraren met jongens. ,,Demotivatie is de grootste onderliggende factor,” stelt wetenschapper Iliass El Hadioui. ,,Ze kunnen in algemene zin wel veel zelfvertrouwen hebben, maar dat zegt niets over hun schoolwerk. Durven ze hulp in te schakelen?”

    Rijpen minder snel

    Jongens rijpen minder snel en onregelmatiger dan meisjes. Met als gevolg dat ze minder goed in het huidige schoolsysteem passen. Zo kunnen de meeste jongens bijvoorbeeld minder goed zelfstandig werken en plannen op een leeftijd waarop dat wél van hen wordt verwacht.. ,,Daardoor krijgen ze vaker op hun donder en trekken sommige zich terug omdat ze zich niet fijn voelen”, legt gedragsdeskundige Lauk Woltring uit. Omdat jongens eerder denken dat ze het tóch niet goed doen, zetten ze zich minder in om hun schoolcarrière tot een succes te maken. Middelbare scholen die daar niet doorheen prikken, laten deze leerlingen naar een lager niveau gaan.

    Veel meiden uiten zich anders. Als zij een onvoldoende halen en daarover teleurgesteld zijn, gaan ze juist harder werken om een beter resultaat te halen. ,,Het is doodzonde als meer jongens het niveau niet halen, want het ligt absoluut niet aan hun intelligentie. Zo gaat talent verloren”, stelt Louis Tavecchio, oud-hoogleraar pedagogiek.