Helft leerlingen vermijdt vieze school-wc

    0
    413

    Stinkende wc’s en gore toiletbrillen. Meer dan de helft van de leerlingen vindt de toiletten op school zo vies dat ze hun toiletbezoek uitstellen tot ze weer thuis zijn. Met alle gevolgen van dien. De sectororganisatie voor het primair onderwijs (PO Raad) reageert bezorgd.

    Onhygiënische toiletten zijn leerlingen een doorn in het oog, blijkt uit onderzoek van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity, uitgevoerd door Kantar Public (voorheen TNS Nipo), onder ruim 1500 ouders, leraren en leerlingen van zowel basisscholen als middelbare scholen. De grootste klachten: stank (85 procent) en vieze wc-brillen (76 procent). Ook is er soms onvoldoende wc-papier of zeep om de handen mee te wassen. Maar liefst tweederde van de leraren ontvangt klachten van leerlingen over de viezigheid. Ze worden daar zelfs regelmatig persoonlijk door ouders op aangesproken.

    Het is zelfs zo erg gesteld met de toiletten dat meer dan de helft (51 procent) van de basisschoolkinderen hun boodschap ophoudt totdat ze weer thuis zijn. Op de middelbare school is dat percentage met 59 procent zelfs nog hoger. Dat valt ook het thuisfront op. De helft van de ouders merkt dat hun kroost de grote boodschap ophoudt tot thuis. Soms weigeren ze überhaupt gebruik te maken van het schooltoilet, blijkt uit het onderzoek, dat morgen wordt vrijgegeven.

    Zindelijk

    De onhygiënische toiletten zijn niet alleen vervelend en vies, ze zijn ook slecht voor de ontwikkeling van de kinderen, waarschuwt Michael Groeneweg, kinderarts voor maag-, darm-, en leverziekten bij het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam. Hij loopt al jaren tegen dit probleem aan, dat vooral bij jongere kinderen speelt. ,,Zij zijn vaak pas net, of nog niet helemaal, zindelijk. Voor hen kan het spannend zijn om op school naar het toilet te gaan. Vieze toiletten helpen dan niet mee en kunnen een reden zijn dat kinderen hun behoefte zo lang mogelijk ophouden, met een natte broek als gevolg.”

    Groeneweg komt dan ook regelmatig kinderen tegen die een terugval krijgen in hun zindelijkheid. ,,Maar ook voor oudere kinderen met bijvoorbeeld ontlastingsproblemen kunnen onhygiënische wc’s consequenties hebben.” Scholen zouden het probleem veel actiever moeten aanpakken, meent hij.

    Bovendien duurt een schooldag heel lang als je nodig naar de wc moet, laat staan focussen op de les. Ruim vier op de tien leerlingen heeft regelmatig moeite met opletten omdat ze naar het toilet moeten, maar niet willen gaan. ,,Daar krijgen ze vervolgens pijn van in hun buik, en dan ben je echt met andere dingen bezig”, zegt Groeneweg.

    De kinderarts vindt dat scholen eigenlijk een toiletjuf zouden moeten hebben die de boel goed schoonhoudt. Ook zou scholen beter over de inrichting van de toiletten na moeten denken. ,,Het zijn allemaal van die halve deurtjes. Dat is natuurlijk voor de veiligheid, maar dat is niet erg privé. Ondertussen zijn er allerlei kinderen aan het gillen op de gang, die ondertussen ook nog op de deur slaan. Iedereen kan zich daar iets voor bij voorstellen. Ik zou daar zelf ook niet lekker kunnen poepen.”

    Tekorten

    De sectororganisatie PO-Raad noemt de hygiëne op scholen een punt van zorg dat al jarenlang speelt. ,,Het is van belang dat het op orde is, maar feit is dat het gemiddelde schoolgebouw in Nederland 40 jaar oud is. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor renovatie en vervangende nieuwbouw. Een toilet van 30 jaar oud krijg je echt niet meer goed schoon, dat moet gewoon vervangen worden. En dat gebeurt dus niet of te weinig”, aldus een woordvoerder.

    De scholen moeten zelf opdraaien voor de bekostiging van de interieur, leermiddelen en ook de schoonmaak, maar dat is onwerkbaar, stelt de organisatie. ,,Deze manier van bekostigen stamt nog uit de tijd dat er nog met krijtjes gewerkt werd en is dus zeer verouderd. Jaarlijks komen scholen ruim 300 miljoen tekort op dit budget er moeten dus keuzes gemaakt worden.”

    Handen wassen

    De leerlingen doen zelf overigens ook een flinke duit in het zakje als het gaat om slechte hygiëne. Zo was meer dan een derde van de kinderen niet altijd de handen na een wc-bezoek. Te veel gedoe. Dat is ze misschien niet kwalijk te nemen, omdat ze volgens de leraren geregeld niet goed weten hoe zij het toilet schoon en hygiënisch moeten houden. Slechts een klein deel van de scholen heeft toilethygiëne opgenomen in het lesprogramma.